اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

قاتلی که از باد فرار می کند اما مسوولان حریفش نمی شوند

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:ماجرا از مرگ ژیلا مهر جویی خواهر کارگردان مشهور داریوش مهرجویی شروع شد و اوج اتفاق درمراسم ختم این بانوی تازه درگذشته رخ داد , انجا که داریوش مهر جویی با غم اندوه پشت تریبون قرارگرفت. داریوش مهرجویی با اندوه و تاثر فراوان از درگذشت خواهرش در مراسم بزرگداشت خواهرش با اشاره به آلودگی شهر تهران گفت: این آلودگی هوا بود که خواهرمن را به کشتن داد و این آلودگی هوا، همه را می‌کشد. همه دوستان من سرطان گرفته‌اند. همین آلودگی هوا عزت‌الله انتظامی را راهی بیمارستان کرد. مردم ما از این آلودگی در حال مردن هستند و معلوم نیست مسئول محیط زیست ما کجاست و چه کار می‌کند.

این کارگردان پیشکسوت اضافه کردند: من بسیار خشمگین هستم. اهواز بدترین شهر جهان شده است، همه شما کامیونی را تجربه کرده‌اید که از کنار شما رد شده و کلی دود خارج کرده است.
مهرجویی در پایان سخنانش گفت: رییس محیط زیست این مملکت باید به من جواب بدهد نه اینکه فقط حرف بزند. شهردار عزیز کاری بکن همه دارند، می‌میرند.


***پاسخ محیط زیست 
معصومه ابتکار درپاسخ به این کارگردان و گلایه او طی نامه ای گفت: 
با سلام و ضمن عرض تسلیت به خاطر درگذشت خواهر گرامی و هنرمند شما، زنده‌یاد ژیلا مهرجویی و آرزوی صبر برای بازماندگان، خدا را شاکرم شرایطی فراهم آمده که جامعه مدنی ایران به ویژه هنرمندان ما می‌توانند این چنین با شجاعت، مسئولین کشور را خطاب قرار داده و از آنها در حوزه مسئولیت‌های‌شان بازخواست نمایند.
اگر چه در 84 روز گذشته و با ورود به سازمان پیگیری‌های متعددی صورت گرفته که در همین نامه قید خواهد شد، اما واقعیت این است که در روند مقابله با آلودگی هوا هشت سال عقب هستیم. سابقه اقدامات اجرایی در این زمینه به تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در سال 79 باز می‌گردد که دولت هفتم آن را به پشتوانه چندین مطالعه داخلی و بین‌المللی براساس هفت محور خودروهای نو، خودروهای مستعمل، حمل و نقل همگانی، سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک و آموزش و اطلاع‌رسانی آغاز کرد. هفت شهر بزرگ کشور از جمله اهواز و اراک نیز به طور اختصاصی صاحب برنامه کاهش آلودگی هوا شدند تا طی دوره‌ای 10 تا 15 ساله کیفیت هوای این شهرها به سطح استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برسد.
اهم اقدامات این کمیته با بیش از 100 جلسه تا سال 1384، تعیین استانداردهای آلایندگی خودروهای تولیدی و خودروهای در حال کار با همکاری وزارت صنایع و خودروسازان کشور در تمامی خطوط تولید و اعمال آنها، حذف پیکان، حذف کاربراتور و جایگزینی انژکتور و کاتالیست با کاهش 80% آلودگی، ایجاد مراکز معاینه فنی خودروها و اجباری کردن این اقدام به طور سالانه، تامین اعتبار و آغاز اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، حذف سرب از بنزین و پذیرش وزارت نفت برای در اختیار قرار دادن گازوییل با میزان گوگرد کمتر به شهرداری بود.
در اقدامی دیگر، اتوبوس گازسوز در کشور تولید شد و به ناوگان عمومی حمل و نقل شهرها پیوست. برای تداوم این امر، دولت عدم شماره‌گذاری اتوبوس‌های دیزلی را در شهرهای بزرگ به تصویب رساند و مقرر شد طی برنامه‌ای زمان‌بندی شده به تدریج فقط اتوبوس‌های گازسوز تردد کنند.
در زمینه حمل و نقل عمومی، توسعه قطار شهری مورد حمایت جدی دولت قرار گرفت، استاندارد موتورسیکلت‌ها نیز تدوین و عملیاتی شد و براساس آن نیمی از مراکز تولید موتورسیکلت‌های غیراستاندارد تعطیل شدند.
همچنین طرح مینی‌بوس گازسوز هم دنبال شد اما به دلیل کیفیت پایین مینی‌بوس‌های ساخت داخل نیازمند پیگیری بیشتر و جدی‌تر بود. محور فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم مورد توجه قرار داشت و برگزاری روز هوای پاک با همکاری رسانه‌ها و تشکل‌های غیردولتی یکی از نمادهای آن بود.
منحنی‌های وضعیت آلودگی هوای تهران پس از سال 79 نشانگر روند افزایشی آلودگی هوا تا سال 80 و سپس تثبیت و کاهش آن به طور تدریجی تا سال 85 (به رغم افزایش روزانه صدها خودرو به شهر تهران) بود. این نمودارها اما متاسفانه از سال 86 بیانگر افزایش مجدد روزهای ناسالم بودند و این ادعا قابل اثبات از طریق مراجعه به مستندات موجود است.
در سال 1383 طرح بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به منظور بررسی بازخورد اقدامات انجام شده، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها تهیه شد، ولی قبل از آنکه به تصویب و مرحله اجرا برسد، کشور دچار تحولات سیاسی ناشی از انتخابات سال 84 شد. پس از آن جلسات کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در کلان شهر تهران که مسوولیت هدایت و پیگیری این برنامه را داشت به دلایل نامعلومی متوقف شد.
هیچ یک از استانداردهای انواع خودرو در مراحل بعدی به اجرا در نیامد، مصوبه عدم شماره‌گذاری اتوبوس‌های دیزلی در دولت بعدی لغو شد، توسعه مترو که عامل مهمی در عدم استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین است، طبق برنامه پیش نرفت و با موانع زیادی روبرو شد، موضوع رعایت استانداردها در تولید موتورسیکلت‌ها در پرده ابهام قرار گرفت، مشارکت رسانه‌ها و تشکل‌های غیردولتی به دلایل مختلف در امر فرهنگ‌سازی کاهش یافت و سایر مشکلاتی که مجال بیان آن نیست.
اما اینک که بار دیگر قرعه به نام اینجانب برای مقابله با آلودگی‌ها افتاده، ضمن تاکید مجدد به وظیفه پاسخگویی اعلام می‌کنم که در این عرصه نیازمند یاری تک تک مردم به خصوص گروه‌های مرجع مانند هنرمندان هستم.
پس دست یاری به سوی شما دراز می‌کنم، زیرا به رغم آنکه گاه گفته می‌شود می‌توان آلودگی هوا را با راهکارهای ضربتی کاهش داد، اینجانب به صراحت و صادقانه می‌گویم راه حل معضل آلودگی هوا ارتقاء استانداردها و استمرار اجرای برنامه‌ها در یک بازه زمانی مشخص توسط تمام دستگاه‌ها مسوول از جمله وزرات نفت، نیرو، صنایع و معادن و بخش‌های خصوصی درگیر در امور تولیدی و اقتصادی کشور است.


***هنرمندان و آلودگی هوا
اما به رغم این نامه ظاهرا کارشناسی که با طعم سیاسی تهیه شده بود ؛ هنرمندان قانع نشدند و هنوز نیز از الودگی هوای پایتخت نالان هستند. تا جایی که استاد علی نصیریان میگوید:آلودگی هوا من را خانه نشین کرده و ترجیح می‌دهم با این شرایط و البته وضعیت نامناسب فیلم نامه‌ها استراحت کنم.
دراین راستا همچنین سیدعباس عظیمی، مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن اعلام این خبر که انوشیروان ارجمند در بیمارستان پارسیان بستری شده است، گفت: این هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور، از سه‌شنبه شب به دلیل مشکلات ریوی و آلودگی هوای تهران بستری شده است.
وی تصریح کرد: در تماس تلفنی که با وی داشتم، وضعیت بهتری دارد و با توجه به کاهش آلودگی هوا و بارندگی قرار است امروز عصر و یا فردا از بیمارستان مرخص شود.
 

 زمان مخابره: ۱۳۹۲/۹/۱۵

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.